Stemmningsbilde fra foajeen med fin lyssetting

Våre retningslinjer

Etiske retningslinjer

1. Formål 

Som ansatt i Grieghallen skal du alltid forsøke å utøve god dømmekraft, varsomhet og omtanke i ditt arbeid for bedriften. Dette dokumentet gir et rammeverk som skal bidra til at ansatte i Grieghallen opptrer i henhold til retningslinjene, men er ikke utfyllende på alle områder. Grieghallen vil være lydhør overfor forslag og initiativ som kan bedre våre etiske retningslinjer.

 

2. Ansvar og rekkevidde

Med ansatt forstås i denne sammenheng også midlertidig ansatte og ansatte hos underleverandører til Grieghallen. Disse retningslinjer gjelder for alle som utfører arbeid i, eller på vegne av Grieghallen.


Du skal aldri oppmuntre noen til å bryte disse reglene, selv om en avvikelse fra reglene i øyeblikket synes å være i selskapets interesse. Dersom du er usikker på om en aktivitet er lovlig eller etisk forsvarlig skal du – så langt som mulig – diskutere problemstillingen med nærmeste overordnet.

 

3. Likeverd og mangfold

Grieghallen forventer at medarbeidere skal behandle alle de kommer i kontakt med gjennom sitt arbeid med høflighet og respekt. Vi skal vise respekt for alle mennesker, og arbeide aktivt for å sørge for et godt miljø som kjennetegnes av likeverd og mangfold.


Vi aksepterer ikke noen form for diskriminering på bakgrunn av kjønn, religion, rase, nasjonal eller etnisk opprinnelse, kulturell bakgrunn, uførhet, seksuell legning, alder eller politisk oppfatning.


Grieghallen aksepterer ikke noen form for sjikanering, diskriminering eller annen oppførsel som kan bli oppfattet som truende eller nedsettende av kolleger, besøkende eller forretningsforbindelser.

 

4. Gaver, tjenester og gjestfrihet

Det er ikke nødvendig med gaver eller tjenester for å gjøre forretninger med Grieghallen. Gaver, tjenester, reiser, opphold eller representasjon aksepteres hvis det utgjør en begrenset verdi og i rimelig grad bidrar til forretningsforholdet. Alle slike forhold skal fremlegges for nærmeste overordnet.


Samme prinsipp gjelder også motsatt vei, det vil si at medarbeidere som opptrer på vegne av Grieghallen i sin kontakt med kunder, leverandører og andre parter ikke kan tilby eller betale for gaver, tjenester eller gjestfrihet som vil medføre brudd på disse prinsippene.

 

5. Korrupsjon og økonomiske misligheter

Det skal fremgå klart og tydelig i alle sammenhenger at Grieghallens ansatte og andre som utfører oppgaver på vegne av Grieghallen ikke lar seg påvirke av gaver, godtgjørelser, kontaktnett eller noen form for bestikkelser for å innta bestemte standpunkt eller utføre spesielle handlinger. Dette gjelder også motsatt ved at lignende fordeler ikke skal tilbys Grieghallens forretningsforbindelser.


Ansatte og andre som utfører oppgaver på vegne av Grieghallen skal innrette sine handlinger slik at man overholder lovverket, herunder straffelovens bestemmelser om bedrageri, korrupsjon, påvirkningshandel og utroskap. Det forventes at Grieghallens forretningsforbindelser følger etiske retningslinjer som samsvarer med Grieghallens etiske standard.

 

6. Interessekonflikt og habilitet

Grieghallen forventer åpenhet og lojalitet overfor selskapet. Som ansatt skal du ikke la egne personlige interesser påvirke ditt arbeid eller la personlig vinning komme foran ditt arbeid. Du skal heller aldri ta del i, eller prøve å påvirke en beslutning eller avgjørelse hvis det foreligger en interessekonflikt eller andre forhold som kan svekke tillitten til uavhengigheten. Dersom det det skulle oppstå en interessekonflikt skal du på eget initiativ opplyse overordnet om inhabilitet eller interessekonflikt.


Du bør unngå å ha private investeringer i selskaper som direkte eller indirekte kan påvirke din lojalitet til Grieghallen. Tvilsspørsmål rettes til nærmeste overordnet.

7. Miljø

Grieghallen skal søke å gjennomføre tiltak som reduserer forurensning og andre miljøbelastninger. 

 

8. Ansvar for felles verdier

Medarbeiderne skal beskytte Grieghallens eiendom og eiendeler mot tap, skade og misbruk. Bruk av Grieghallens arbeidstid, arbeidssted, materialer eller finanser til andre formål enn Grieghallens forretninger skal ikke forekomme uten godkjenning fra nærmeste overordnet.


Alle medarbeidere har et felles ansvar for å beskytte og etterleve Grieghallens omdømme og verdier og å ivareta kunder og forretningsforbindelser på en forsvarlig måte i tråd med disse retningslinjer.

 

9. Lojalitet og konfidensialitet

Som ansatt i Grieghallen har du ansvar for at nødvendig dokumentasjon om selskapets forretninger og forretningspartnere sikres og er korrekt. Grieghallen er åpen i sine forretninger samtidig som kunder og leverandørers behov for konfidensialitet respekteres. Informasjon utover generell forretningskunnskap som ansatte blir kjent med gjennom sitt arbeid i Grieghallen skal behandles på en forsvarlig måte.

 

10. Håndheving av lover og regler

Ansatte og andre som utfører oppgaver på vegne av Grieghallen skal rette seg etter gjeldende lover og regler i sitt arbeid. Regnskap, årsberetning og andre innberetninger skal være i henhold til regler og påbud gitt av offentlige myndigheter.

 

11. Informasjon og mediekontakt

All informasjon fra Grieghallen skal være etterrettelig og korrekt.


For å sikre koordinert informasjon og kontakt med eksterne parter skal alle henvendelser fra pressen rettes til administrerende direktør. I enkeltsaker kan administrerende direktør delegere kontakt med pressen til andre medarbeidere.

 

12. Varsling ved kritikkverdige forhold

Bekymringer i forhold til etterlevelse av disse retningslinjer eller i forhold til kritikkverdige forhold i selskapet kan varsles gjennom flere kanaler. Det enkleste er å gå til nærmeste leder. Dersom den ansatte ikke får den ønskede respons eller av andre grunner ikke ønsker å gå til sin nærmeste leder kan administrerende direktør eller styrets leder varsles, se egen prosedyre for forsvarlig varsling.


Det er ønskelig at bekymringer tas opp på et tidlig stadium. Jo lengre du venter desto verre kan situasjonen bli og desto vanskeligere kan det være å løse problemet.

Åpenhetsloven

Bærekraftig forretningspraksis og etisk handel

Vår visjon er «Sammen skaper vi unike opplevelser i hjerte av Bergen». I dette ligger et stort ansvar som krever at vi stiller høyere krav til oss selv enn omverdenen gjør. For å kunne innfri på samfunnsoppdraget vårt, må folk flest ha tillit til Grieghallen.

 

Mange av oss vil kunne oppleve situasjoner hvor det er vanskelig å vite hvordan vi skal eller bør opptre. En felles plattform og oppfatning av grunnleggende etiske prinsipper, er med på å bygge den kulturen vi ønsker å ha i Grieghallen. Våre etiske retningslinjer er et uttrykk for hva våre medarbeidere, forretningspartnere og samfunnet ellers kan forvente av oss. 

 

Grieghallens leverandører skal leve opp til de samme standardene som vi stiller til vår egen virksomhet. Våre leverandører skal drive sin virksomhet uten at dette går på bekostning av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

 

Åpenhetsloven

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Det betyr at både Grieghallen og andre bedrifter nå må være mer åpne og transparente om hvordan virksomheten vår påvirker verden rundt oss.

 

Åpenhetsloven skal bidra til at vi reduserer risikoen for at virksomheter forårsaker eller medvirker til brudd på menneskerettigheter. Den bidrar også til at vi må gjøre vårt for å sikre anstendige arbeidsforhold hos våre leverandører og hos oss selv. 

 

Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette gjelder for egen virksomhet, leverandører og verdikjeden til leverandørene. Loven pålegger blant annet virksomhetene å gjennomføre såkalte aktsomhetsvurderinger for å forstå risikoen for eventuelle brudd - og sette inn tiltak der det er nødvendig. Videre, har virksomheten en plikt til å informere om hva som er lagt til grunn ved aktsomhetsvurderingene og resultatene av disse.

Aktsomhetsvurdering

Grieghallen skal sikre at egen virksomhet og våre leverandører driver sin virksomhet uten at dette går på bekostning av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette innebærer blant annet at vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger av egen og leverandørenes virksomhet. 

 

Grieghallen har få leverandører i egen verdikjede. Kjernen i virksomheten er tilrettelegging og avvikling av arrangement. Leverandørkjeden inneholder i hovedsak bevertning og levering av tekniske tjenester samt enkelte service funksjoner rundt disse. Det er gjort en risikobasert aktsomhetsvurdering av disse leverandørene der de er prioritert basert på identifisert risiko og forholdsmessighet. Basert på denne aktsomhetsvurdering er et begrenset antall leverandører gjenstand for en mer detaljert risikovurdering.

 

Våre andre forretningspartnere er for det meste norske selskaper. Disse er vurdert på basis av forholdsmessighet og risiko. For spørsmål eller eventuelle bekymringer angående menneskerettigheter relatert til Grieghallens virksomhet, vennligst kontakt: post@grieghallen.no