– Vi har 400.000 besøkende årlig. Det arrangeres blant annet konserter, middager og konferanser gjennom hele året. Vi tror at Grieghallen kan gjøre en forskjell ved å legge til rette for at alle disse menneskene, både deltakere og arrangører, skal kunne ta grønnere valg sammen med oss, sier Lisbeth M. Hofstad, salgs- og markedssjef i Grieghallen.
Grieghallen er sertifisert i henhold til Miljøfyrtårn på tiende året og tok i 2021 ytterligere et steg, ved å sertifisere seg innen Grønne Konferanser og Scenekunst.
Lisbeth M. Hofstad, salgs- og markedssjef i Grieghallen. Foto: Schibsted Partnerstudio
Lisbeth M. Hofstad, salgs- og markedssjef i Grieghallen, er veldig glad for at Grieghallen nå er sertifisiert innen Grønne Konferanser og Scenekunst.
Det betyr at Grieghallen nå tilrettelegger for at arrangører kan minimere miljøpåvirkningen på sine arrangementer og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
– Målet er at sertifiserte Grønne Konferanser skal bli noe alle tar som en selvfølge. Da må vi tilrettelegge og gjøre det enkelt for kundene våre å velge grønt. Vi må tørre å si at vi er en bærekraftig arena og gjøre det vi kan for å etterleve dette, sier Hofstad.
En sertifisert Grønn konferanse skal være så bærekraftig som mulig i alle ledd av planleggingen og produksjonen. I Grieghallen finner du bikuber på taket, økologisk mat, avfallssortering i alle rom, skjermer med informasjon og minimalt med papir. Grieghallen benytter seg også av tjenesten «Too Good To Go» for å redusere matsvinn etter arrangementene sine.
– Bikubene på taket og honningproduksjonen har nærmest blitt et symbol på at vi tar vårt bærekraftansvar på alvor. Vi bruker den både i matlagingen vår og som gaver i stedet for blomster. På huset har vi også egne skap med honningkrukker som besøkende kan kjøpe, sier Hofstad.
Gjennomførbart for alle
Hanne Thunestvedt jobber som prosjektleder i Grieghallen og har ansvaret for å gjennomføre konferansene. Hun er overbevist om at Grønne Konferanser er noe alle kan få til.
Hanne Sætre Thunestvedt, prosjektleder i Grieghallen. Foto: Schibsted Partnerstudio
– For å bli sertifisert som Grønn konferanse handler det i hovedsak om å ha fokus på bærekraft når man planlegger arrangementet. Mange har allerede dette på agendaen og ofte viser det seg at veien til sertifisering ikke er lang. Ettersom Grieghallen har gjort flere grep for å bli mer bærekraftig, handler det i stor grad om å informere deltakerne om tiltakene som er gjort og hvordan de selv kan bidra.
– Alle konferansedeltakere oppfordres til å reise kollektivt, maten som serveres er kortreist, økologisk og gjerne med mindre bruk av kjøtt, all informasjonen som sendes ut er elektronisk, og engangsartikler og giveaways reduseres til et minimum, forteller hun videre.
Maten som serveres i Grieghallen er kortreist, økologisk og inneholder minimalt med kjøtt. Foto: Schibsted Partnerstudio
Små grep med stor betydning
Salgs- og Reklameforeningen i Bergen er en av aktørene som for første gang har gjennomført en sertifisert Grønn Konferanse i Grieghallen. Og det kunne ikke passet bedre at det var «Den store Bærekraftsdagen» som skulle være først ut.
– Da Grieghallen skulle gå i gang med Grønne Konferanser, passet det oss utrolig godt. Med Grønne Konferanser får man alt servert av Grieghallen, utrolig enkelt og oversiktlig. Vi fikk god hjelp og veiledning om hva som skulle til for å ha sertifiseringen i orden. Uansett om du er profesjonell aktør eller ikke, så lar dette seg gjøre, sier Mariell Sæternes, daglig leder i Salgs- og Reklameforeningen i Bergen.
Salgs- og Reklameforeningen har i normale tider 25 arrangementer i løpet av et år, med alt fra fagfrokoster til hele konferanser. Sæternes mener at alle bør bli mer bevisste rundt arrangementene sine og sette seg inn i denne sertifiseringen.
– Med en gang man kan tenke seg at alle gjør dette på konferansene sine, får det ringvirkninger. Hvis vi som har så mange konferanser i løpet av et år, holder oss til denne tankegangen, vil det ha mye å si.
Mariell Sæternes, daglig leder i Salgs- og Reklameforeningen i Bergen. Foto: Schibsted Partnerstudio
«Den store Bærekraftsdagen» var en stor suksess og positive tilbakemeldinger fra deltakerne lot ikke vente på seg.
– Konferansen gikk over all forventning. Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger på selve arrangementet i evalueringen fra deltakerne. Det var mange som bemerket seg den fantastiske frokosten og syntes det var stas at den var både lokal og bærekraftig, forteller Sæternes entusiastisk.
På spørsmålet om Salgs- og Reklameforeningen vil fortsette å sertifisere konferansene sine var det ingen tvil:
– Absolutt! Det er såpass enkelt og viktig at det ikke finnes noen grunn til å ikke gjøre dette.Sæternes understreker at de også kommer til å stille spørsmål til fremtidige leverandører om å gjøre det samme.
Stor bærekraftambisjon
For salg- og markedssjef Hofstad er det ingenting som er bedre enn å høre at sertifiseringen har vært både enkel og viktig for kunden. Enda bedre er det at kunden vil ta med seg lærdommen videre og fortsette med sertifiserte konferanser:
– Målet med Grønne Konferanser er at flere av kundene våre skal velge sertifiserte konferanser. Vi ønsker også å tiltrekke oss nye kunder som har et bærekraftig fokus. Håpet er at dette skal bidra til å gjøre Bergen grønnere.
Grieghallens fasadebannere blir sydd om til vesker når de ikke skal brukes lengre. Foto: Schibsted Partnerstudio
Annonsørinnholdet produsert av Schibsted Partnerstudio