Norsk-tysk akustikk-team valgt som rådgivere for Griegkvartalet

Når musikkteatret i Griegkvartalet ferdigstilles, er det lydsatt av et av landets sterkeste akustikkmiljøer i team med musikkteater-akustikere i det internasjonale toppsjiktet.

Etter en omfattende anbudskonkurranse ble nylig COWI, i samarbeid med Müller-BBM, tildelt kontrakten som akustikk-rådgivere for Griegkvartalet.

– Dette er et oppdrag som virkelig prioriterer lydkvaliteten, sier prosjektleder i COWI, Svein Folkvord. 

Arenaklyngen Griegkvartalet har store ambisjoner. Når det er ferdigstilt, skal det bli Bergen og Vestlandets kulturelle kraftsenter og samlende møteplass. 
– Det som er spesielt med denne oppgaven er at oppdragsgiver setter akustikkfaget så høyt. Akustikkompetansen er i dette prosjektet på plass før arkitektur og øvrige ingeniørfag. Det gjør at premissene for god lyd vil ligge til grunn for alt i prosjektet, sier prosjektleder Svein Folkvord, som vil lede teamet fra COWI og tyske Müller-BBM.

Griegkvartalet, representert ved Bernt Bauge, bekrefter det høye ambisjonsnivået innen akustikk og er svært tilfredse med valget av COWI og Müller-BBM.
- Valget av samarbeidspartnerne ble gjort i sterk konkurranse med andre tilbyende aktører, og viser at kvaliteten innen dette fagfeltet er virkelig på et høyt nivå både i Norge og internasjonalt. Bergen og norsk kulturliv vil kunne få stor glede av kvaliteten ved musikkteatret når det står ferdig. Det vil bli et fremragende akustisk rom med optimale sceneforhold for fremføring av opera, musikaler, ballett, dans og konserter på et høyt kunstnerisk nivå.

COWI har blant landets mest kompetente fagmiljøer innenfor akustikk. Fra før jobber de blant annet med rehabiliteringen av Nationaltheatret i Oslo, i tillegg til en rekke kultur- og utdanningsbygg over hele landet.

Med på prosjektteamet er også Müller-BBM, et tysk ingeniørselskap med spisskompetanse på nettopp akustikk i operahus og konsertsaler. De har erfaring fra noen av verdens mest anerkjente operahus, blant annet i Mariinskij-teateret i St. Petersburg, Teatro di San Carlo i Napoli og den ferske ombyggingen av operaen i Sydney.